tisdag 25 september 2012

Benke


För rätt många år sedan var jag en vecka i Islantilla för att spela golf. Där träffade jag några grabbar från Haninge som rest dit i samma ärende. Vi hade rätt kul tillsammans. Bland annat spelade vi hotellgolf. Vi spelade ute på banan också och där träffade jag två av dem i samma boll som en tysk gentleman. De presenterade honom, på svenska, som Benke. Han hade nämligen för vana att så fort han kom fram till en bänk sätta sig på den.


Benke skulle ha trivts på Sveriges bästa golfklubb för om det är något vi har gott om så är det bänkar. Bänkar har i princip inte på en golfbana att göra. På en golfbana ska man spela golf, inte nöta bänk. Dessutom blev jag glad idag när grabbarna på banan tog in bänkarna. Fick jag bestämma skulle de inte komma ut igen. 

Ska man ha bänkar på en banan så ska de a) inte stå vid tees och b) inte vara flyttbara. Det har hänt mig när jag spelat från backtee att jag tvingats lyfta bort en bänk som någon fått för sig att ställa tvärs över den klippta teen strax bakom de gula kloten. 


Allvarligt talat. Bänkar vid varje tee på en golfbana sänder helt fel signaler. De mer eller mindre uppmanar till långsamt spel. Visst kan det någon gång köra ihop sig på en bana så att väntan inför ett utslag blir lång och att man då vill sätta sig ned ett slag men händer det så regelbundet att det behövs bänkar på varje hål så är det något som är fel. Allvarligt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar