lördag 19 mars 2011

Människans bästa vän

Många (hundägare) envisas med att påstå att hunden är människans bästa vän. Man kan inte låta bli att undra hur deras sociala liv ser ut men klart är att de gillar sina jyckar. Personligen tycker jag att det är en något säregen hobby att gå och plocka upp avföring från trottoarer. Fast det var inte det jag skulle skriva om.


Hundars vara eller inte vara på golfbanan är ett kärt diskussionsämne. Min uppfattning är att golfbanan är till för golfspel och att sådant som stör koncentrationen på golfspelet - det må vara icke golfande sällskap, barnvagnar, mobiltelefoner, hundar eller annat - i princip inte har där att göra. I vart fall inte om man är ute för att spela golf. Är man bara ute och drar runt i största allmänhet får man väl göra som man vill så länge man inte stör dem som spelar golf.


Britterna är pervest intresserade av husdjur. Här får ni hundälskare stöd för er uppfattning.


Mitt roligaste hundminne är från niohålsbanan för cirka tio år sedan. Framför mig gick en man med en stövare som han kopplat till sin vagn. På fjärde hålet hade han pullat sin drive ut i den ganska höga ruffen på vänstersidan och där klev han omkring och letade. Antingen var han helt omedveten om att jag stod på tee och väntade eller så sk*t han högaktningsfullt i det.


Vagnen med hunden stod ute på fairway och plötsligt fick jycken vittring på ett rådjur (eller något annat som intresserar stövare) och for som ett skott iväg mot den lilla skogsdungen mellan vår bana och Akademiska. Efter hängde vagnen  med bag vars innehåll spreds åt alla håll. Husse ropade, förmanade och förbannade men det sk*t hunden lika högaktningsfullt i som husse ignorerat mig och mitt väntande.


En bit in i dungen fastnade vagnen i en hasselbuske och husse hann i fatt. Det tog honom säkert en kvart att få ordning på sin fyrbente vän och att återfinna alla klubbor, bollar och annat som under den vådliga jakten lämnat bagen. Just då kändes det helt OK att vänta. Jag satt faktiskt på bänken och bara njöt. Skadeglädje är också ett slags empati.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar