tisdag 4 juni 2013

130 anmälda

Nationalen - klubbens årliga flaggtävling den 6 juni med svenska flaggor - var min idé. En av mina bättre. Det var innan Svenska flaggas dag blivit nationaldag och röd dag i almanackan (men man visste ju att det var på gång). Jag gillar svenska flaggan. Särskilt på sommaren. Det finns ingen flagga som står sig så vackert mot en sommarhimmel (men ändå envisas man med att sjunga om dunkla skyar...).

I år är den 6 juni en torsdag så startfältet utgörs, gissar jag, av det ordinarie torsdagsgänget plus några till. Just nu 130 stycken. Hur mycket jag än gillar golf och den svenska flaggan så är jag (nu med en dryg timme kvar tills anmälningstiden går ut) tveksam till att anmäla mig. Tveksam till att offra ännu en vacker sommardag på att stå och vänta (och vänta och vänta). jag kommer förmodligen att ångra mig hur jag än gör. Anmäler jag mig inte så kommer jag att önska att jag vore med när det är torsdag förmiddag men om jag är med så kommer jag antagligen att ångra mig ännu mer när jag står där efter fem timmar och ännu inte ser något slut på ronden.

6 kommentarer:

  1. Jag bestämde mig för att... inte anmäla mig. Trist, men det är bara att inse att jag inte tycker att det är roligt med det långsamma spel som är förhärskande när det handlar om tävlingar. Det är nog, dessvärre, så att de som känner som jag i allt större utsträckning lämnar tävlandet (och i många fall golfen) vilket på sikt rimligen förvärrar problemet med långa rondtider. Eller så är det så att de som fortsätter inte tycker att fem-sex timmars rondtider är något problem? vad tycker styrelsen/TK i Sveriges bästa golfklubb? Vilka åtgärder har ni eller tänker ni vidta för att komma till rätta med problemet? Eller tycker ni att de höga rondtiderna är acceptabla?

    SvaraRadera
  2. Hej vi kan ha en alternativ dag, den som "springer snabbast runt nya banan vinner"

    SvaraRadera
  3. Eller så spelar man golf på någon utav dom.

    SvaraRadera
  4. Det handlar inte om att springa runt banan utan om att spela golf på den. Golf spelas, eller bör åtminstone enligt vad som står i regelboken, spelas i rask takt. Vad som är rask takt kan variera men när ronderna tar fem timmar eller längre går det odiskutabelt för långsamt. Åtminstone för långsamt för att jag ska vilja vara med och, enligt min bestämda uppfattning, år helskotta för långsamt för att ens kallas för golf. Jag kan förvisso inte tvinga någon att spela ronder på runt tre timmar men andra kan (och gör det ofta) tvinga mig och andra att spela ronder på fem-sex timmar. Det enda sätt på vilket jag kan försäkra mig om att slippa sådant är att inte ställa upp i tävlingar, åtminstone så länge inte styrelsen/TK vidtar några åtgärder för att snabba på spelet.

    Man kan fråga sig för vilka klubbens tävlingsverksamhet är till. Jag upplever inte längre att den är tlll för mig och andra som vill spela golf i det raska tempo regelboken talar om. Att jag känner på det viset innebär att det finns en anledning mindre för mig att vara medlem i Sveriges bästa golfklubb. Därför hoppas jag att de som har ansvaret att leda klubben inte tycker att den rådande ordningen är OK och att det under säsongen - mycket snart - kommer att vidtas effektiva åtgärder för att få ned rondtiderna vid klubbens tävlingar till runt fyra timmar.

    SvaraRadera
  5. Jo men vist, det tar för lång tid, men det är inte bara det att det spelas sakta, det är ofta tävlingsformen som är fel, SLAGTÄVLINGSSPEL bollen skall i hål, nej SLAGGOLF 5+ "8 9 10" upp med bollen och gå vidare. Vinka igenom när man inte hittar bollen, det är helt OK även i tävling. Och slå en P-boll, när det kan finnas en liten chans att hitta första bollen.

    //Yngve

    SvaraRadera
  6. Självklart har spelformen, eller snarare formatet, betydelse för rondtiden. I och för sig så borde, på vår Gamla bana, rondtider på fyra timmar vara överkomliga oavsett spelform men så är det uppenbarligen inte. Åtminstone inte för alla. Kan man inte få folk att spela hyggligt snabbt så kan man 1) gilla läget och fortsätta som förut, 2) vidta åtgärder för att höja speltempot eller 3) välja andra format för tävlingarna. Jag tycker att det gått så långt att man allvarligt bör överväga att gå över till niohålsronder i klubbtävlingarna. När dessa klaras av på två timmar kan man, möjligen, på försök återgå till artonhålsformatet.

    Snabbt spel är främst en attitydfråga. Jag hjälpte till en gång för ett antal år sedan att registrera resultat i en poängbogey och man blev ju litet förtvivlad när folk kom in efter att ha varit ute på banan i dryga fem timmar och hade fyllt i tvåsiffriga scorer på flera hål...

    SvaraRadera