torsdag 6 juni 2013

Nationella golfdagen


Ett klokt beslut visade det sig vara att avstå från flaggtävlingen på Gamla banan för att istället spela en trivsam match mot Henke på Nya banan. Vi fick sällskap av en gnagare första varvet och hamnade bakom några fyrbollar med unga män som tog sitt spel väldigt seriöst och läste sina puttlinjer som vore de Krig och fred eller något liknande och när de svängde av efter fyran gick vi rakt fram. 

Gnagaren Tommy hade begränsad frigång och var tvungen att åka hem för att sköta andra plikter så vi skakade hand med honom på nians green och tog ett varv till.  Nu gick det snabbare men blev mer väntan och tre genomgångar. Inte spelade vi bra heller, särskilt inte jag. Henke som spelade något mindre erbarmligt vann därför helt rättvist matchen men först på det artonde hålet. Styvt tre timmar tog övningen och när vi kom till klubbhuset rapporterade de få tävlande som då kommit in om femtimmarsronder. trist att det ska vara så och alarmerande att ingen verkar ta tag i problemet. Sveriges bästa golfklubb gillar femtimmarsronder? Kan det verkligen vara så illa? Jag börjar nästan tro att det är så.


Nej, långsamt spel gillar jag inte men ruff tycker jag är helt OK. Den är ofta vackrare än de kortklippta delarna av spelfältet. Ruffen på bilden ovan är inget undantag men olyckligt placerad. Min definitiva uppfattning är att det ska vara klippt i slänten mot ettans green på nya banan så att man kan studsa in bollen om man har ett långt inspel. Blinda ruffällor som den på bilden är inte särskilt lyckade.


Åter till de långa rondtiderna. Tävlingen hade bortåt 140 startande. Man släppte ut dem i fyrbollar med åtta minuters lucka. Så gör man knappast om man vill att spelet ska flyta på och rondtiderna hamna runt fyra timmar. Sveriges bästa golfklubb gillar femtimmarsronder. Det gör inte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar