tisdag 22 november 2011

Fotoskola. Lektion I. En bra kamera


En kul grej med den här bloggen är all positiv kritik jag fått. De flesta som uttrycker sig positivt gör så om bilderna. Det är kul (även om många bilder jag lägger ut är s**t). Å andra sidan så har jag fotograferat bra mycket längre än vad jag spelat golf och jag är i alla fall singelhandicapare med kameran.


En vanlig kommentar är att "han har en väldigt bra kamera" eller variationer på det temat. Det är i viss mån riktigt. Jag har flera bra kameror. Samtidigt är det lika fel som att tro att ett bra slag beror på att spelaren har en bra klubba. Det går att slå helt värdelösa slag med de bästa av klubbor precis som man kan ta hemska bilder med en oerhört avancerad (och dyr!) kamera.


Den första lektionen i min lilla fotoskola är därför: Det är inte kameran som tar bilden; det är fotografen. Precis som i golf, med andra ord. Och precis som i golf (eller ännu mera så) handlar det om att se. Att visualisera slaget, förlåt, bilden. Det är med ögonen snarare än med kameran man fotograferar. Kameran är bara ett tekniskt hjälpmedel för att fånga det man ser. Precis som klubban är ett hjälpmedel får att utföra det slag men sett. Och precis som i golf så kan man strunta i visualiseringen och bara knäppa och hoppas på det bästa. 


Naturligtvis så finns det bättre och sämre kameror men på det stora hela så kan man ta bra bilder med i princip vilken kamera som helst, bara man känner dess begränsningar och kan hantera den. Precis som man kan spela golf med i princip vilka klubbor som helst. Ett tourproffs skulle spöa mig utan att anstränga sig med ett halvset felviktade sk*tklubbor med spruckna skaft.


Men vad är då en bra kamera? Återigen så är det precis som med golf. En bra kamera är en kamera som du känner dig bekväm med och kan hantera. Vissa gillar bladklubbor och deras fotografiska motsvarigheter vill förmodligen ha en avancerad systemkamera. Den som spelar med "förlåtande" klubbor kanske känner sig mest hemma med en "point-and-shoot" i autoläge?


Den bästa kameran? Det är enkelt. Den bästa kameran är den du har med dig. Själv har jag aldrig lyckats ta en bild med en kamera som ligger hemma...


På bilden ovan syns fyra av mina (digitala) kameror. Den jag använder mest är den längst till höger, en rätt billig Canon (PowerShot SX130IS). Det som är bra med den är att man kan ta tekniskt (hyfsat) bra bilder med den, att den är lagom stor för att ha med sig i golfbagen och att den inte är så dyr att man behöver bekymra sig alltför mycket om den skulle förolyckas. Jag har flera åtskilligt mer avancerade (och bättre) kameror som inte riktigt platsar i golfbagen men som jag föredrar om jag är ute enbart för att ta bilder.


Sammanfattning av lektion I i Hermans FotoSkola: Ska du ta bilder måste du ha en kamera. Med dig. Och använda den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar