tisdag 29 november 2011

Fotoskola. Lektion 3.


Dagens lektion riktar sig till den majoritet av bloggens trogna läsare som har sk kompaktkameror (eller hyfsat avancerade mobiler). Jag har inte skrivit den själv utan snott den av en kompis jag inte, eftersom han postat den under sitt sk nick på ett forum på nätet, kan nämna vid namn.

Tack, Selim!

Några tips för att ta bättre bilder och att utnyttja kameran på bästa sätt. 

Tipsen vänder sig främst till de som äger en digital kompaktkamera, eller en så kallad. "sikta och tryck" kamera. (Eng. "Point & Shoot"). Jag äger själv en Sony DSC-W1. 

Många av dagens kompakter (Sony, Canon, K&M, Nikon etc.) har gjorts så användarvänliga som möjligt, d.v.s. man siktar mot målet och trycker av. Resultatet blir oftast förbluffande bra och bildkvalitén duger åt de flesta. Men efter ett tag blir man kanske lite mer kräsen och undrar varför vissa bilder inte blev som man tänkt sig. Då är det läge att ta en titt på vad kameran har för finesser och funktioner. Det går nämligen att förbättra bildkvalitén avsevärt om man tar sig lite tid. De flesta kompakter är faktiskt mer avancerade än man tror! 

1. Skärpan. 
Alla kompakter är helt automatiska och ställer in skärpan och ljuset automatiskt när man trycker ned avtryckaren. Naturligtvis bör man sikta på objektet man ska fotografera och hålla kameran så stilla som möjligt. Objektet bör inte heller röra på sig allt för mycket. Bortsett från det, varför blir då vissa bilder suddiga och oskarpa? 

P Mode. För det första skulle jag välja bort Auto Mode. (Den gröna kamerasymbolen). Med kameran inställd på Auto Mode gör kameran alla beräkningar själv och mäter ljuset och avståndet till objektet med flerpunktsmätning. Kameran bestämmer de flesta parametrarna genom ett stort mätområde. 

Ställ om kameran till: P (Program Mode) Nu kan jag välja EV (kompensering av ljuset), Focus (Multi, Center eller givna avstånd). Metering Mode (Multi eller Spotmätning). White Balance ( Auto, Sol, Moln Lysrör eller Glödlampa). ISO (100, 200 400 osv.). Sharpness (Skärpa) Contrast och Color (Färg). 

I P Mode väljer jag Center AF (i stället för Multi AF), vilket innebär att jag får en snävare fokuspunkt. Kameran tar endast hänsyn till det som ryms inom den mycket snävare fyrkanten i sökaren (syns i LCD´n) när den ställer in skärpan och blir mer precis än med Multi AF. 

Ofta har kameran också Sharpness, en skärpeparameter som går att ställa i i tre steg. Default bukar vara i mitten, Normal eller 0. Vill du ha skarpa bilder direkt ur kameran rekommderar jag att skärpan ställs på +. 

Avtrycket. Mig veterligen funkar alla kameror så att när man trycker ned avtryckaren halvvägs, låses fokus precis på det man siktar. Gör det till en vana att alltid trycka ned avtryckaren halvvägs för att låsa fokus. Har kameran en viss fördröjning för inställning av fokuspunkten (skärpan, ljuset osv.) blir inte bilderna skarpa om man trycker hela vägen ned på en gång. Dessutom är det lättare att komponera en bild om man inte vill att det som ska vara skarpt ska ligga mitt i bilden. (Man låser mot objeket och vrider kameran får att få med annat på bilden t.e.x.). 

2. Ljuset 
Samma som ovan. Välj bort Auto Mode då den metoden mäter ljuset över en mycket större yta. Välj P och Center AF i stället. Var noga med hur ljuset är där du riktar kameran. En väldigt ljus himmel gör att kameran kompenserar för att bilden ska bli mörkare. Bilden blir för mörk. Om det är väldigt mycket mörka partier blir det tvärt om, bilden blir oftast alldeles för ljus. I första exemplet kan man välja att rikta kameran mot det mörka partiet vilket gör att det mörka blir ljusare exponerat, men tyvärr blir det ljusa, himlen, för vitt och "urbränt" i stället. Svår situation som kräver en medelväg. Därtill finns en funktion som heter EV. med vilken man kan kompensera ljuset manuellt. - minus och bilden blir mörkare, + plus blir tvärt om. Mycket användbar funktion. 

En annan funktion är Spot. Den mäter ljuset genom en ytterst begränsad yta i mitten på sökaren. Spotmätning bör användas med viss försiktighet då den totalt struntar i ljuset runt om kring. 

Skulle det ändå var för mörkt utomhus kan man höja ISO. Normalt är lägsta ISO 80 eller 100. Genom att höja ISO ger det kameran kortare slutartid och risk för oskärpa p.g.a. att man inte kan hålla kameran stilla elimineras. Nyare kompakter kan ändra ända upp till 1600 ISO! utan att det blir allt för mycket brus i bilden. Exempel är Fuji Finepix nya modeller. 

Mitt på dagen en solig sommardag är ljuset väldigt hårt och skuggorna nästan svarta. Stora kontraster alltså. Inte ideala fotoförhållanden faktiskt. Är det däremot molnigt samma sommardag blir kontrasterna mjukare. Hade det varit molnigt jämt hade det varit mest idealiskt för kamerans sensor. Sensorn på en kompaktkamera är väldigt liten i förhållande till den i en systemkamera vilket gör att den har mindre dynamiskt omfång. (Dynamiskt omfång: skillnaden mellan väldigt ljust och nästan svart.). Här har de flesta kameror en funktion som heter just Contrast (Kontrast), vilken kan ändras förhållande till ljussituationen. Default är Normal. Ökad kontrast + och minskad -. Vid soliga dagar rekommenderar jag - minus och molniga dagar + plus. 

Hur ska man då göra när man vill ta en bild i starkt motjus där motivet är i skugga? Blixt! Förutom den automatiska blixten brukar det finnas ett läge för manuell blixt. Den manuella blixten brukar kunna ställas in i tre lägen; Normal, - minus och + plus. Mät först ljuset mot bakgrunden så att den blir rätt exponerad. Rikta sedan focus mot objektet och tryck av. 

3. Färger och färgbalans 
Beroende på vilken dag på året och tidpunkt på dagen ändras färgtemeperturen. White Balance (Mäts i Kelvin-grader). Kameran har oftast Autoläge, Sol, Moln, Lysrör och Glödlampa. Autoläget funkar oftast ganska bra, men brukar på de flesta kameror ha (stora) problem med glödlampsljus (Bilderna blir gula). Färgtempertursinställningrna (White balance) funkar endast i kamerans P Mode. 

De flesta kameror är inställda för att funka optimalt i dagsljus, helst mitt på dagen och utomhus. Skulle man t.e.x. få konstigt blått färgstick i bilden vet man att färgtempen inte stämmer. Det kan bero på att det är molnigt och mitt på dagen, men med mer ljus än vad den automatiska färgbalansen klarar av. Molnigt väder ger faktikst intensivare ljus än sol! Det blir blåstick. 

Något som kamerans automatiska färgbalans har svårt med är snö en solig dag. Snön blir nästan blå. Samma sak fast tvärt om med inomhus-ljus. Det är då man kan ställa White Balance manuellt. Jag kör alltid på Sol när det är soligt ute och på Moln när inget av solen syns. Ibland kör jag på Auto när det är blandljus. 

FärgstyrkaVad gäller kamerans färgstyrka, finns det i regel tre lägen i Color (Färg) Normal, - och +. Samma som med skärpan, vill man ha färgglada bilder direkt ur kameran väljer man + läget. 

Hoppas denna lilla guide kan hjälpa till för att ta ännu bättre bilder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar