fredag 24 augusti 2012

Täta och fina greener


Bilden ovan togs för exakt ett år sedant men det ser likadant ut idag. Grönt så in i bängen. Och så brukar det ju vara när vi kommit en bit in i säsongen. Grabbarna (gubbarna) på banan kör klipparna varma men hinner ändå knappt hålla undan.

Hur mycket gräs ska det vara på en golfbana? Många vill ha det grönt och frodigt. "Greenerna är så täta och fina" är ett uttryck man ofta hör (och som varje gång får mig att hinla med ögonen). I veckan var jag ute och tränade en kväll och när jag var på väg hem träffade jag Thomas som stod och tränade puttar på övningsgreenen. Jag utmanade honom på en liten puttningsmatch i all vänskaplighet. Men jämrans vad mycket gräs det var! Snacka om "täta och fina" greener. 

Som jag förstår det så är det nästan omöjligt att få någon fart på en vitgröegreen när det växer som det gör på våra. I vart fall inte med rimliga ansträngningar. Att bara klippa låter sig inte göras då gräset är så tätt att man inte får ner skären tillräckligt nära marken. Visst kan man skära och dressa och hålla på och det hjälper kanske för stunden, men så länge gräset fortsätter att växa så blir det en ojämn kamp.

Jag är absolut inte ute för att gnälla på greenerna (eller, än mindre, på banpersonalen) men jag vill ändå väcka frågan om det inte till nästa säsong vore möjligt att chansa på att inte gödsla så hårt (eller alls) i början av säsongen. Jag förstår att man när snön är borta och det är fläckvis kalt på greenerna och alla vill att banan ska kunna öppnas så snart som möjligt ligger nära till hands att ösa på med allt man har för att snabbt få igång gräsväxten men när vi kommit in i i säsongen upplever jag att det oftast är för mycket snarare än för litet gräs på greenerna (och på en hel del andra ställen också).

Det ser jätteläckert ut på bild. Lika fint som på TV. Men det är inte alltid optimalt för golfspel. Tycker jag.

Fast jag kanske är alldeles fel ute. är jag det så får någon som vet bättre (och det hoppas jag att det gör för annars är vi illa ute...) kan förklara för mig hur det hänger ihop.

3 kommentarer:

  1. Utan gödning får vi svamp o mossa på greenerna. /Örjan

    SvaraRadera
  2. Hmmmm... Det vill vi ju förstås inte ha. Tack för svaret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. really!are you quite shore of that boss, off the greens.Many god(1.5-6.9 players are a little bit wondering about that staitment reagarding how to mentienting a god serfise.Well..you are doing a god work...so keep it up and god luck..

      Radera