tisdag 3 april 2012

Vem vill vara pro?

Touring professional Christian Modin avnjuter en glamourös arbetslunch
Många av oss hackare tänker oss nog tillvaron som golfproffs som glamourös, behaglig och lukrativ. Vi avundas proffsen deras förmåga att slå slag som vi bara någon gång då och då (om ens då...) lyckas med och vi förknippar golf med att vara lediga och göra det vi tycker är roligt.


Själv brukar jag efter en mindre lyckad rond trösta mig med att jag i alla fall inte är beroende för min försörjning av hur jag lyckas på golfbanan. Sedan brukar jag snabbt lägga till att det allt är en himla tur.

Teaching professional Leif Modin checkar in efter att ha visat golf på en av skolorna i kommunen
Ännu mer än vad jag beundrar de proffs som tävlar ute på de olika tourerna uppskattar jag det oändliga tålamodet hos de proffs som säsong efter säsong försöker få oss mindre talangfulla golfare att sluta duffa och slicea. Själv skulle jag (om jag nu var ens i närheten av att kunna aspirera på en sådan sysselsättning) antagligen inte stå ut en vecka.


Snart är de i full aktivitet igen. Om tre veckor ska Christian spela säsongens första tävling (på PGA National i Skåne) och Leif börjar undervisa nybörjare (och andra) så snart den här senaste snön är borta. Själv ska jag bara spela för nöjes skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar