tisdag 24 april 2012

Att ge är saligare än att spara

Jag är säkert inte ensam. Som så många golfare faller jag då och då för frestelsen att försöka köpa mig ett bättre spel snarare än att förtjäna (träna mig till) det. Fast egentligen så trivs jag bäst med mina gamla trygga klubbor och när nyförvärven testats och förkastats så är de (de gamla trygga) åter i bagen. Fast vad ska man göra med felköpen? Eller, om man hittat rätt med sina impulsköp, med de de gamla klubborna?


Visst, man kan ju hålla på och illfänas med annonser i lokaltidningen eller på nätet. Fast det är rätt jobbigt och dessutom så finns det knappast något som sjunker i värde så som golfklubbor gör... Till mina karaktärsbrister hör att jag är bekväm av mig och ointresserad av pengar. Därför är alternativen för mig, om jag köpt på mig något som jag upptäcker att jag inte har någon glädje/nytta av att antingen slänga in det i något förråd eller att ge bort det. 


Nu befinner jag mig i en fas av mitt liv då jag ska försöka lämna min och familjens tidigare bostad. jag bor ensam i ett stort hus med en j*vla massa utrymmen fyllda av allsköns bråte. Behovet av att lätta bördan av jordiska ägodelar känns plötsligt tvingande. Det är jobbigt men samtidigt skönt. Två år i rad har jag nu haft lyckan att kunna skänka (mer eller mindre) två relativa nybörjare riktigt bra grejor att spela med.


Känner du igen dig i ovanstående och har du bra grejor som bara ligger och samlar damm: Ge bort dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar