onsdag 8 juni 2016

Statistik

Statistik är jag inte mycket för, åtminstone inte när det handlar om golf. Det funderas alldeles för mycket över siffror. Jag kommer osökt att tänka på vad Ben Hogan sägs ha svarat Nick Faldo när Faldo frågade honom om han hade något tips om hur Faldo skulle vinna US Open. "Shoot the lowest score" ska "The Hawk" ha svarat och det var naturligtvis det korrekta svaret och den enda siffra man behöver bekymra sig om. Hur många fairwayträffar eller GIR man har, hur många puttar per GIR, swing speed, launch angle, driving distance etc etc är bara meningslösa nummer. Står det 88 på kortet så är det 88 och det är bättre än 95 men sämre än 73. Sedan spelar det ingen roll om han som gjorde 88 hade mer fart på klubbhuvudet än vad han som gjorde 73 hade eller om han som sköt 95 hade en optimal launch angle på sina drives och träffade flest fairways.

Fast jag är inte särskilt intresserad av scorer heller, allra minst mina egna. Tacka vet jag matchspel, den ursprungliga och enda vettiga tävlingsformen. Gärna i foursomeformat. Då behöver man inte slå så ofta och spelet går ju, som Woosnam konstaterade, ut på att slå så få slag som möjligt.

Fast när man bloggar går det inte att undvika statistik eftersom de som konstruerat den plattform jag använder försett den med en statistikmodul. Av den kan man utläsa att det mest är svenskar som läser det jag postar här. Det hade jag gissat på även utan att kunna stödja mig på statistik...

Så här ser tio-i-topp-listan över de länder från vilka man besökt bloggen ut:

Sverige
USA
Tyskland
Ryssland
Åland
Ukraina
Australien
Finland
Thailand
Frankrike

Varför den som gjort statistikmodulen gjort Åland till ett eget land vet jag inte (men misstänker starkt att han är ålänning...). Annars hör ju landskapet Åland (även om det ståtar med en egen regering) till Finland och lägger man ihop siffrorna för dem båda så spöar Finland ryssarna. Som det ska vara, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar