onsdag 5 oktober 2011

Höstbruk och käppar


Jag lyckades i går kväll skrämma liv i batteriet till min näst äldsta (drygt tio år gamla) digitalkamera och eftersom vädret var inbjudande så bestämde jag mig för att åka ut till klubben på lunchen (eller lunchrasten då, eftersom ju krogen har bommat igen för säsongen) och se om det fortfarande går att ta bilder med så gammal teknologi. Verkar funka hur bra som helst. Det är antagligen som med gamla klubbor, det kommer mest an på hur man hanterar dem.




Nu är alla greenerna spikluftade och grabbarna på banan har tid att ägna sig åt annat än gräsklippning. Ni som varit ute den senaste tiden har kanske sett att det sitter en massa käppar här och där? Planen är att man innan vintern kommer ska hinna bygga om några tees och gräva ut för ett rejält vattenhinder på hål 14. Inte bara eller ens främst för att göra hålet mer intressant (svårare) utan för att få en bättre spelyta. För att dränera fairway måste det helt enkelt till en damm dit man kan leda vattnet. Käpparna markerar hur man just nu tänker sig att gräva.




Örjan frågade vad jag tyckte men just då - på rak arm - hade jag inget bra svar. Nu har jag funderat litet och tycker att man nog, om man nu har möjlighet att gräva ungefär som man vill, bör fundera på ett diagonalt hinder, dvs en damm som man kan välja olika vägar över eller olika långa uppläggningsslag. Som käpparna stod idag blir det en damm till höger, ungefär från mitten av fairway och ca 100 meter från green. Med den layouten tvingas de som inta når in på två slag (tjena!) att antingen lägga upp 100 meter från green (vilket för många innebär att de måste slå ett löjligt kort andraslag eller att de, i princip, lika gärna kan slå ut med järnsjuan) eller sikta på en smal landningsyta med skog till vänster och vatten till höger. Det verkar inte (tycker jag) vara en optimal design. En långsmal damm diagonalt över fairway skulle öppna för fler möjliga spelvägar.


Ni som har synpunkter kan ju kommentera det här inlägget (både Örjan och Brynte läser bloggen). I vår är det så dags att komma och gnälla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar