söndag 7 maj 2017

Kulan i luften!


När man kommer till Sveriges bästa golfklubb denna friska majsöndag möts man av synen ovan: Fullt med bagar utanför klubbhuset! Ett säkert tecken på att säsongen nu äntligen börjat.


Ruffen är redan väldigt vacker även om inte alla ordinarie greener är öppna. Man får ta det som bjuds.


Jag hade både klubbor och kameror med mig men kände mig som mer kompis med min stora Nikon än med klubborna så jag hängde på mig den istället för bagen. Känns som ett bra val. Kameran är visserligen rätt tung men avsevärt mycket lättare än min bag.


Fast jag var rätt ensam om den prioriteringen. Helt ensam, faktiskt. Alla andra föredrog att bära, släpa eller skjuta på sina (alldeles för tunga) golfbagar. Det är bara att hoppas att de hade lika roligt och såg lika mycket vackert som jag gjorde.


Ett litet tag var jag frestad att göra som den här mannen. Men det gick över.


Skönast var det denna dag inne i shopen (fast jag antar att det var helt uthärdligt att sitta i restaurangen/spikskobaren eller att hänga vid repan) och LeMo såg ut att trivas. Ändå såg jag honom inte sälja mer än ett rangekort och hjälpa en medlem med en spännrem till en bagvagn (originalremmen hade tydligen under vintern hamnat i magen på en mus, så det är inte bara mögel man måste se upp med i vår vagn/bagbod. Som av någon besynnerlig anledning INTE är Sveriges bästa...).


OK, Gamla banan är öppen, men kan man sänka (eller höja sig)? Inte på en artonhålsrond i alla fall, såvitt jag kan förstå. Lägesförbättringen borde (förutsatt att regelexcercisen skötts korrekt) inte vara något problem men man får inte ha fler än en provisorisk green per nio hål. Möjligen är, för de flesta av oss, en niohålsrond omfattande hål 1-9 handicappåverkande, men hur blir det om vi fortsätter att spela de sista nio? Det kan ni ju fundera över...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar