onsdag 24 juli 2013

Utan driver?!

The Open avgjordes i helgen på Muirfield. Att Phil Mickelson vann orsakade kanske inte så många höjda ögonbryn. Han har ju längre tillhört den absoluta världstoppen och vunnit några andra sk majors. Intressant är dock att han vann utan att använda sin driver. Tvåan i samma tävling, "vår" Henrik Stenson är ju redan sedan tidigare känd för att oftast använda sin spoon som utslagsklubba.

Vi hackare brukar ju ta efter proffsen, dessvärre främst när det gäller saker vi inte klarar av eller tidsödande sk pre-shot routines och överdriven greenläsning. Här är dock något som många skulle tjäna ett eller annat slag på att kopiera; att använda drivern med större urskiljning. Fast jag tror inte att Mickelsons och Stensons recept kommer att slå. De flesta golfare tycks tro att golf mycket handlar om att leta boll i ruffen. I vart fall lägger de mycket tid på det och oftast efter att ha använt (läs: missbrukat) drivern...

3 kommentarer:

  1. Själv gjorde jag som den gode Phil och Stenson under gårdagens runda. Efter ett trist konstaterande att min driver kostar för mycket slag fick den stanna kvar i förrådet, och som längsta klubba hade jag en trä 4 på 17grader. Ingen bortslagen boll från tee och första rundan i år på hcp( 34poäng). Så att ha en "Fairwayfinder" är inte så dumt om storklubban trilskas. Ska tillägga att på min nivå så är alla långa klubbor potentiella scoredödare så det kanske bara var en tillfällighet, men men, fler rundor utan driver kommer spelas.
    /Harlequine

    SvaraRadera
  2. Spelade KM H-65 som gick samtidigt som övriga KM i helgen. Många deltagare var det, trebollar med 10 min mellanrum. Spelet flöt på mycket bra, ingen väntan och klart under fyra timmar/ rond. Det skall vi vara nöjda med.
    Mvh
    Thord Nordwall

    SvaraRadera
  3. Roligt att höra (även om man väl nästan kan förutsätta att det starfältet uteslutande bestod av dugliga och erfarna spelare).

    SvaraRadera