tisdag 19 mars 2013

I år, kanske?


fredagen den 24:e juni 2011

Ett anspråkslöst förslag

Kjell Gustavsson och jag stod häromdagen och snackade i klubbhuset. Det är i sig inget ovanligt och knappast något att blogga om. Vi gillar att snacka. Nu snackade vi om Plängpokalen, hur väl den tävlingen tagits emot och hur bra det fungerar i år. Kjell nämnde att det framkommit önskemål om någon liknande tävling i singel match. Själv spelade jag i min ungdom rätt mycket tennis och på den tiden (och kanske fortfarande?) hade varje tennisklubb en sk stege.

En stege är till för att stimulera till matchspel under tävlingsmässiga former. Det finns en massa olika modeller men grundprincipen är att spelarna först seedas så att man får en lista (eller stege) där den starkaste spelaren står överst och den svagaste längst ner. Sedan får de spelare som står under utmana de spelare som står ovanför och försöka att klättra i stegen.

Någon egentlig slutsegrare får man inte men det är naturligtvis mycket prestige i att hålla den översta platsen liksom det är en sporre att förbättra sin position. Hela grejen är att det ska spelas många och tuffa matcher.

Jag sa till Kjelle att samma koncept borde fungera precis lika bra för golf och jag lovade att ta fram ett utkast till regler för en sådan stege. Det har jag gjort nu. Dessvärre så kommer jag (fråga inte varför) inte åt min mail annat än från kontorsdatorn och min plan är att undvika kontoret under helgen. Därför läggar jag ut förslaget här. jag vet att Kjelle läser bloggen ibland. Dessutom så får ju ni andra en chans att tycka till om idén som sådan och om mitt förslag. Gör gärna det i kommentarsfältet nedan. Alla synpunkter (särskilt smarta förslag till förbättringar) är välkomna!


Förslag till regler för golfstege


Spelformen är singel matchspel över 18 hål. Matcherna spelas scratch men med tillämpning av den sk sunningdaleregeln som innebär att så snart en spelare är två (eller flera) hål upp i matchen lämnar han sin motspelare ett slag per hål. Matcherna ska spelas på någon av Roslagens GK:s banor.

Följande klassindelning tillämpas:

A-klass 0 – 11,4
B-klass 11,5 – 18,4
C-klass 18,5 – 36

Varje klass spelar i en egen stege.

När stegen börjar ordnas deltagarna i varje grupp efter handicap så att den med lägst handicap står överst och den med högst handicap längst ner. Anmäler sig någon till stegen under säsongen startar han längst ner i stegen för den klass han tillhör. Spelare som under säsongen ändrar handicap får byta stege och börjar då längst ner i den stege han byter till. Sådant byte får göras bara en gång under säsongen.

Spelet styrs därefter av de utmaningar som görs. En spelare får utmana vem han vill av de spelare som, när matchen spelas, står på de tre platserna närmast över hans egen. Vinner utmanaren matchen byter spelarna plats i stegen. Vinner den utmanade spelaren eller delas matchen behåller spelarna sina platser.

En spelare är skyldig att acceptera en utmaning per vecka. När en utmaning lämnats ska matchen, på tid som spelarna kommer överens om, spelas inom en vecka. Kan eller vill den utmanade spelaren inte spela matchen räknas han som förlorare (på W.O.). Samma två spelare får inte mötas två gånger i rad.

Den utmanade spelaren väljer bana. Utmanaren svarar för att resultatet av matchen rapporteras till TL.

En fråga är hur stegen ska se ut (rent fysiskt). Man kan tänka sig att ha någon slags papper på anslagstavlan men det lär bli rätt kladdigt. En variant är att lägga ut den på nätet (klubbens hemsida). En tredje variant (som jag tycker vore trevlig) är att snickra ihop en anordning på vilken man kan hänga (och flytta) namnskyltar och låta den anordningen/skylten hänga någonstans i klubbhuset.

12 kommentarer:

  1. Hej på Er!
    För mig som spelar både tennis och golf är detta inget nytt, men i Tennis körde vi med HCP, vilket jag även tycker att man borde göra i golfe, för om man skall spela på lika vilkor, bör man använda sitt HCP, om inte så tycker jag att Svensk golf skall slopa hela HCP-systemet.
    Eller har ni tänkt att en som har 3 i hcp skulle få stryk av någon med 10 i hcp????

    SvaraRadera
  2. Hej! Och du får gärna säga du... Tydligen är du skeptisk till den sk sunningdaleregeln, men har du någonsin provat den?

    SvaraRadera
  3. Hej Herman!
    Nej det har jag inte provat, men med alla typer av stegar skall man alltid utse årets herre på täppan, och att använda sig av spelhcp, tycker jag är det mest rättvisa. Att match alltid skall spelas på Sveriges bästa bana är själklart. Att ha en stega i metall, med namnskylltar med magnettape, som han flyttas upp och ner, som finns på ett bra ställe i klubbhuset är mycket bra. Det måste också vara ett sista matchdatum. Tvister bör behandlas av spelarna, och WO bör alltid undvikas, för att undvika strul.

    Jag tycker om att spela matchspel, men jag vill spela det på lika vilkor, vilket jag anser är svensk golfs handicapsystem.

    SvaraRadera
  4. Det där med lika villkor, rättvisa och handicap kan man diskutera nästan i det oändliga. Så länge man spelar enligt samma regler så spelar man på lika villkor när man spelar scratch, att sedan den starkare spelaren oftast vinner är en annan sak (och på något vis helt i sin ordning). Jag upplever att vi är alldeles för fixerade vid vårt handicapsystem och att det spelas alldeles för litet scratch. I vänskapliga matcher med kompisar föredrar jag att spela utan handicap om det inte skiljer löjligt mycket i spelstyrka.

    SvaraRadera
  5. Hej igen!

    Vad är det som upprör 4-8 hcp, att spela med hcp. Är de rädda att förlora, eller är det bara status att ha ett lågt hcp????????????????. Jag spelar alltid med min kompis enligt slopen, och utan den skulle han inte vilja spela, för då är han chanslös, och hur roligt är det att bara få stryk. Nej använd det vi har och låt även de som får 10-15 slag se sin chans att vinna.

    SvaraRadera
  6. Använd det vi har? Tja, vi har scratch, handicapsystemet och sunningdaleregeln. Till exempel. Det vi har kan vi använda. Det vi inte har? Tja, det blir knepigare....

    SvaraRadera
  7. Hare och må bra, du är som de flästa inte road av att spela med slopen.

    Tack och slut på mina inlägg.

    SvaraRadera
  8. Hmmm... jag tror att du har fel. de flesta är helt fixerade vid att, som du skriver, spela med slopen.

    SvaraRadera
  9. Låter bra! Sen behöver nog inget oroa sig för, att man kommer möta någon med mycket lägre handikapp. I alla fall inte förens en spelat upp sig eller ned sig en hel del (och då befinner sig på samma nivå spelmässigt). Det är ju en stege. Sen kan man ju fortsätta spela med sina vänner på sina egna villkor trots att man är med i en TÄVLING. /Lukas

    SvaraRadera
  10. Nå, vi får väl avvakta och se vad TK säger. I år...

    SvaraRadera
  11. Tjenare Herman, Legenden här. Det där låter ju tok bra, jag tycker att ni ska lira med sunningdaleregeln ( vilket gör att den som e lite ohet får fler slag än med hcp ). En tavla med skyltar i klubbhuset gör ju att man vill va på toppen... hehe

    Vi får köra en liten stege, när du e å lirar på din andra hemma klubb. Eller ska du å jag ta slätt i bästboll en säsong till... hehe

    Hälsningar från andra sidan dammen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att dagsformen äger mer om hur många slag man behöver för att en match ska bli spännande än vad ett sk exakt handicap gör stämmer väldigt bra med min erfarenhet. En annan sympatisk grej med sunningdaleregeln är att man aldrig ens behöver fundera över om motspelaren verkligen har ett juste handicap.

      Radera