Mysteriet
med det jag tyckte mig ha läst på hemsidan men sedan inte kunde
återfinna är nu löst. Det var det här mailet jag menade:
2012-06-16
Dåligt minne??
För att attrahera nya golfare, nya medlemmar och att behåller gamla
medlemmar krävs några komponenter som måste fungera på en
golfklubb. En viktig komponent i detta är att ha en restaurang som
ger oss bra mat och en kiosk vid hål 10 som ger oss möjligheter att
fylla på det energibehov du har för att kunna spela bra även på
slutet av rundan. I kiosken finns det kaffe, korv, smörgåsar,
dricka och annat smått och gott. För att betala för detta krävs
det att man medför kontanter så att betalning kan ske i avsedd
låda.
Under våren har det visat sig att intäkterna inte i någon
grad motsvarar saknade smörgåsar, korvar etc. Vissa dagar
är det inte många kronor i lådan!
Vissa har troligen glömt att betala i restaurangen när de kommit in
efter rundan! Men sammantaget innebär detta att krögaren överväger
att minska öppethållandet för att kunna minska förlusterna. Detta
vore ingen bra PR för vår golfklubb om detta måste vidtas!
Vi måste vara rädda om våra entreprenörer de är en viktig del av
helheten! Vi förutsätter alla att fortsättningsvis gör rätt för
sig på alla tänkbara sätt!
Göran Bryntesson
Ordförande Roslagens Golfklubb Norrtälje
Krögaren
är, uppenbarligen, en herre som gör snabba överväganden för
mailet är daterat den 16:e och i går kväll, den 18:e, var kiosken
stängd när jag och Fredrik spelade en vänskaplig match. Det var
otur för Fredde som börjat förete tecken på lågt blodsocker och
i två hål gått och snackat om vad han skulle stoppa i sig för att
avhjälpa detta när vi väl var framme vid kiosken.
Brottsplats?
|
Nästa
gång han går ut på banan kommer min vän antagligen att se till
att ha det han kan behöva i näringsväg med sig i bagen. Även om
kiosken då skulle råka vara öppen lär krögaren alltså inte då
få sälja någon macka, korv, bulle och/eller chokladbit till min
kompis. Jag förstår att krögaren genom att stänga kiosken
effektivt undanröjer risken för att förlora pengar genom att folk
tar varor utan att betala för dessa men samtidigt undanröjer han
genom åtgärden lika effektivt alla möjligheter till intäkter. Jag
är varken krögare eller företagsekonom, men något säger mig att
detta inte kan vara ett optimalt sätt att bedriva verksamheten.
Inte
heller begriper jag hur klubben (styrelsen) kan acceptera att kiosken
stängs. Det är, som Brynte påpekar i sitt mail, en viktig service
till medlemmar och greenfeegäster att någon form av förfriskningar
finns att tillgå ute på banan. Tydligen har svinnet varit ett
problem under hela våren så man bör ha haft gott om tid att
analysera situationen och fundera över vilka åtgärder som kan
vidtas. Mot den bakgrunden ter det sig mindre tillfredsställande att
det bara dimper ner ett mail där det hotas med inskränkta
öppettider och att detta minskade öppethållande mer eller mindre
samtidigt är ett faktum.
Förr,
när kiosken var bemannad i vart fall under de tider då det var
mycket folk på banan, vill jag minnas att det fanns ett begränsat
sortiment att tillgå även under de tider den var obemannad, men
stängd var den inte. Om det nu, vilket det tydligen inte gör, går
att ha en fullsorterad och obemannad kiosk öppen på banan så
kanske man i alla fall skulle pröva att återgå till den ordningen?
Och vad gäller stängningen i går kväll (och utan att veta om
kiosken var öppen tidigare under dagen): Vet man att det är sent på
kvällarna som folk tar varor utan att betala för sig? Mig
förefaller det betydligt troligare att svinnet är som störst under
de tider då det är mest folk på banan. Fast det är förstås bara
en gissning.
Brynte har alldeles rätt i det han skriver om att kiosken är en av de komponenter som måste fungera på en golfklubb. Det gör den uppenbarligen inte nu. För egen del kommer jag, eftersom jag inte kan lita på att kiosken är öppen (och var finns information om dess öppettider) att se till att ha med mig det jag behöver hemifrån. I kväll, till att börja med, då jag och grabben ska spela vår plängmatch mot Stefan och Helge.
Brynte har alldeles rätt i det han skriver om att kiosken är en av de komponenter som måste fungera på en golfklubb. Det gör den uppenbarligen inte nu. För egen del kommer jag, eftersom jag inte kan lita på att kiosken är öppen (och var finns information om dess öppettider) att se till att ha med mig det jag behöver hemifrån. I kväll, till att börja med, då jag och grabben ska spela vår plängmatch mot Stefan och Helge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar