fredag 3 juni 2011

Man kanske blir en bättre golfare genom att träna?

Själv är jag nog en ganska typisk golfare såtillvida att jag älskar att spela men tränar endast sporadiskt (och tämligen ostrukturerat).  Lukas är precis tvärtom vilket förmodligen förklaras av att han fostrats i klubbens knatte- och juniorgrupper sedan han fick sin första klubba (vid sex års ålder) medan jag var runt trettiofem när golffebern drabbade mig.




Hur som helst så tränar grabben och det har ibland, när han varit borta från golfen en tid (som när han gjorde lumpen) att han inte velat följa med mig och spela men gärna åkt ut för att träna. Jag tror inte att han tycker att det är roligare att träna än att spela men han gillar uppenbarligen inte att inte kunna göra sig själv rättvisa när han spelar. Dåligt (eget) spel får honom att må illa. Själv är jag tämligen obekymrad efter en 95-runda och på det stora hela taget lycklig över att bara få befinna mig på en golfbana. Det finns så oerhört många betydligt tristare ställen.


För en dryg vecka sedan åkte jag och Lukas ut till klubben på kvällen. Jag ville gå några hål medan han föredrog att stå vid övningsgreenen och vässa sitt närspel och sin puttning. När jag kom in igen sa han: "Pappa, vet du en sak? Du tränar aldrig golf." Det var naturligtvis i sak korrekt men ändå en smula uppnosigt och när han sedan utmanade mig på en närspeslmatch blev den uppnosigheten rena tändvätskan för mig och när allt var klar fick jag tillfredsställelsen att replikera: "Träna på, grabben." Fast det var dumt sagt för grabben spelar bra mycket bättre golf än vad jag någonsin kommer att göra. Och så analyserar han. Och tränar. Är det något som inte fungerat under en runda så hoppas jag på att det ska fungera bättre nästa gång. Lukas analyserar vad som är problemet (eller frågar Leif eller Martin) och sedan rättar han till det.


Tusan vet om han inte rentav TYCKER att det är roligt att träna. Nå, hur som helst så verkar det fungera och eftersom det här inte (bara) är ett skrytinlägg så vill jag uppmana alla er som är som jag att testa. Jag har faktiskt varit ute och tränat med mina wedgar några kvällar och kan nu slå flera (och bättre) slag med dem än vad jag kunde innan. Kan det vara så enkelt?


Kul också (tycker jag) att grabben fick ett kvitto på att träningen gett resultat genom att vinna A-klassen i För Ros Skull. Jag kan tänka mig att det är rätt stor press på de duktiga unga spelarna (som aspirerar på platser i elitlaget och vill ut och spela scratchtävlingar) när de ger sig in i det getingbo som det är att tampas med alla duktiga, äldre spelare, på hemmaplan. Därför är det kul när de gör det och roligt när de får utdelning. Det gäller inte bara Lukas utan Kricken (som hade en Nordea Tour-tävling den här dagen), Martin, Sebbe, Madde och alla ni andra. Vi tycker att det är kul när ni är med!



För Ros Skull
A-klass - 1: 2011-06-02 07:50 - Stängd rond
Plac.
Namn
Klubb
SHCP
Rondres.
Tot.res.
Särskilj.
1
Lukas Johnell
Roslagens GK
4,0
70
70
2
Hans Hörting
Roslagens GK
5,0
70
70
SHC
3
Ulf Ström
Roslagens GK
10,0
73
73
4
Malte Pousette
Roslagens GK
10,0
73
73
S 9
5
Gunilla Berglund
Roslagens GK
11,0
73
73
SHC


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar